Girls’ Stories
Jagoda en Zuzia giechelen in de eerste scènes zoals alleen meisjes van een jaar of elf dat kunnen. Zij zijn samen het middelpunt van hun eigen, veranderende wereld. Hoewel er in het leven van deze Poolse hartsvriendinnen op het eerste gezicht niet veel gebeurt, zijn grote veranderingen aanstaande. Het einde van de basisschool is in zicht en de meiden zijn in ongeduldige afwachting van verliefdheden, beginnende borstgroei en de eerste menstruatie.
Het duo filosofeert, soms opeens verrassend volwassen en ironisch, over schoolperikelen, hun ouders en de toekomst. Met de komst van pukkels en nieuwe onzekerheden komen ook rebelse acties, rollende ogen en het besef van soms oneerlijke verwachtingen van meisjes ten opzichte van jongens naar voren.
Deze voor velen herkenbare coming of age-documentaire is geheel verteld vanuit het perspectief van de twee goedgebekte meiden – samen en apart. Zelf interviewen zij enkele volwassenen uit hun omgeving, die zij confronterende vragen stellen over hun levens- en liefdeskeuzes. Deze ongefilterde slices of life worden op lichtvoetige wijze gelardeerd met korte stop-motiongrapjes.