The Trouble with Ray
Toen Ray Hill, in zijn schooljaren een niet onverdienstelijke quarterback, zijn moeder vertelde dat hij homoseksueel was, antwoordde zij laconiek: “Wat een opluchting. Je vader en ik waren bang dat je op weg was Republikein te worden.” Zoals zijn ouders een vanzelfsprekende steun voor hem waren, zo is Ray Hill dat voor de LHBT-gemeenschap in de Verenigde Staten. Bijna 43 duizend uur bracht hij door in gevangenissen of politiecellen, voornamelijk wegens burgerlijke ongehoorzaamheid. Hij organiseerde in de jaren zestig en zeventig demonstraties, waaronder een memorabele in Houston, die de ondergang markeerde van homohater Anita Bryant. Hill vertelt met zichtbaar plezier over zijn opruiende, maar ook verzoenende activiteiten: hij had bijvoorbeeld goede banden met politiebazen. Het interview is doorsneden met fragmenten van moraliserende televisiefilmpjes uit de jaren zestig en ander archiefmateriaal uit een tijd waarin vrouwen gearresteerd konden worden voor het simpele feit dat ze een broek droegen met een rits aan de voorkant. Het wordt duidelijk dat er in enkele decennia veel is bereikt, maar ook dat volledige emancipatie van de lesbische en homoseksuele gemeenschap nog altijd geen feit is.