Wapienna Street
Een onderzoek naar de leefomstandigheden van Poolse inwoners van Wapienna Street in de stad Lublin stemt niet vrolijk. De enquêteur vraagt een moeder van zes kinderen wat de gelukkigste dag in haar leven is geweest. Los van de geboorte van haar kinderen weet ze geen dag te bedenken. Een van de ondervraagden vertelt dat een brand bij de buren oversloeg op zijn eigen huis, omdat de straat te smal is voor de brandweerwagen. De camera volgt de enquêteur, terwijl hij de huizen afgaat. Het beeld is overal hetzelfde: men leeft in uitzichtloze armoede. Gevraagd en ongevraagd geven de mensen commentaar op de politieke veranderingen die in het verschiet liggen: de aansluiting bij de EU. Voormalige boeren denken dat 'de joden' alles in zullen pikken. De enige met een positieve instelling is een zwarte winkelier die mensen op de pof laat kopen. Ook al kwam hij naar Polen om geneeskunde te studeren en vindt hij zelfs met een diploma geen werk, hij zou graag Pools staatsburger willen zijn.