Rosalie's Journey
Vrouwelijke aboriginals blikken terug op hun schooltijd op St. Mary’s. Ze komen niet in beeld, we horen alleen hun stemmen. We zien oude opnamen van de school waar ze Engels leerden spreken en leerden leven volgens de gewoonten van de blanken. Ze zien er, allemaal gekleed in dezelfde jurken, niet ongelukkig uit. De vrouwen praten vrij gedetailleerd over wat hen is overkomen en hoe ze dat hebben ervaren, zodat de kijker zich in hen kan verplaatsen. Twee vrouwen vertellen dat ze omgingen met meisjes uit hetzelfde gebied omdat zij dezelfde taal spreken. Een van de meisjes van St. Mary’s speelde in de beroemde film JEDDA (Charles Chauvel, 1955), de eerste Australische kleurenfilm, maar vooral de eerste film waarin aboriginals de hoofdrollen vertolken. De vrouw die Jedda speelde, vertelt hoe ze voor de film een wet van haar volk moest overtreden: spreken tegen een man van een andere stam. De makers dachten daar niet over na, constateert ze. Zonder nadrukkelijk stelling te nemen, laat deze documentaire zien hoe een dominante cultuur, al dan niet bewust, een andere cultuur onderdrukt en de diversiteit en schoonheid van die cultuur niet onderkent. Waarmee een universeel probleem inzichtelijk wordt gemaakt.