A Tree Once Grew on Pushkin Street
De film speelt zich af in de Pushkinstraat in Jerevan, de hoofdstad van Armenië. De straat heeft grote bomen en monumentale gebouwen en is gelegen in het hart van het centrum. Vanaf een hoog gelegen balkon van een van die gebouwen nam Tina Bastajian in 2004 een videoclip op. De uitzoomende camera onthult de kaalslag die het resultaat is van een omvangrijk stedelijk vernieuwingsproject, dat het einde betekende van veel historische gebouwen en bewoners op drift joeg. Voor heeft Bastajian het shot opnieuw gefotografeerd op filmmateriaal. Vervolgens bracht ze de opname terug naar de Pushkinstraat. Bouwvakkers, voorbijgangers, mensen op weg naar werk, studie of vermaak stoppen bij de losjes langs de omheining van een bouwplaats gedrapeerde slierten 16mm-film. Met een loep kijken ze naar het gefilmde beeld. Vijf kunstenaars werkten samen met het publiek om de opname naar eigen inzicht te bewerken, gebruik makend van bleek, metalen voorwerpen en brandende sigaretten. Zo eigenen de bewoners van Jerevan zich het beeld van de straat weer toe. De sporen die het meewerkende publiek achterlaat, maken een film op het grensvlak van documentaire, 'expanded cinema' en een 'memento mori' van een stad in transitie.