East River
Erik Wesselo staat bekend om zijn extreme, fysieke performances. Zo stak hij al eens zijn haar in brand, verplaatste hij zich achterstevoren zittend op een galopperend paard en liet hij zich vastbinden aan de wieken van een molen die vervolgens in beweging werd gezet. Die acties worden op een kalme, vaak statische manier in beeld gebracht. Daardoor treedt een schijnbare vertraging op waarin Wesselo's waaghalzerij iets meditatiefs krijgt. Dat geldt zeker ook voor de film die hij maakte in de East River, het water tussen Brooklyn en Manhattan. De iconische skyline van de wereldstad doet denken aan drukte, energie en beweging, maar op en in het water, dat eigenlijk net zo goed onderdeel is van de stad, is daar weinig van te merken. Hier gelden alleen de stroming en de wind, die bepalen welke kant de kunstenaar opdrijft.