Eureka! j'ai tout faux
Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? Waarom? Hoe? Hoe was het ... er voor? En wat komt er na? Al eeuwenlang stelt de mens zichzelf dit soort vragen. En al eeuwenlang worden er verschillende antwoorden gegeven, veronderstellingen weerlegd en nieuwe opgeworpen. THE SCRAMBLE FOR BONES is het derde deel uit een reeks van vier afleveringen waarin Alain Robak (filmmaker) en Yves Coppens (wetenschapper) bewijzen dat wetenschap leuk kan zijn. Met behulp van fragmenten uit oude films, striptekeningen, videomateriaal, simulaties en voorzien van prikkelend commentaar tracht de film een antwoord te geven op de vraag wanneer de mens precies is ontstaan, en hoe. De makers van deze serie tonen de ontwikkeling van de wetenschap aan de hand van 'fouten' die in het verleden (en nu nog?) zijn gemaakt. Het is bijvoorbeeld nog niet zo heel lang geleden dat men er van uitging dat de aarde plat was. Maar het zijn juist deze 'onjuiste' veronderstellingen die verder onderzoek hebben gestimuleerd en zodoende hebben geleid tot een verbreding van onze kennis.