Maria Lionza, Breath of Orchids
Volgens de legende werd de inheemse prinses Maria Lionza ontvoerd door een anaconda. Het verhaal leeft tot op de dag van vandaag voort, en de prinses wordt nog steeds in Venezuela door velen aanbeden. Tegenwoordig zijn haar volgelingen niet alleen in de jungles en dorpen te vinden, maar ook in moderne steden. Ze voeren nog steeds rituelen uit die geworteld zijn in de traditionele Venezolaanse samenleving, in de hoop zo spirituele leiding te vinden. In de stijl van de cinéma vérité volgt de film verschillende mensen die naar de berg reizen om daar verschillende iconen van Maria Lionza te vereren. Met behulp van gezang, stimulerende middelen, dans en drank hopen de volgelingen in contact te komen met de geest van de prinses. In trance bereiken ze een ander spiritueel niveau, en wanneer ze terugkeren naar het leven van alledag, voelen ze zich gezegend en bevrijd. Met psychologisch inzicht brengt de regisseur ons dichtbij verschillende interessante personen, onder wie een homoseksuele man die werkt als trendy kapper en verstoten werd door de maatschappij, en een oudere vrouw die genezing heeft ervaren via de geest van de prinses. Veel muziek, kleurrijke locaties en vakkundig camerawerk maken dit tot een meeslepend verhaal.