Requiem dla 500.000
De film is gemaakt ter gelegenheid van de twintigste herdenking van de opstand in het getto van Warschau, de heldhaftige, gewapende strijd van het joodse volksdeel en een van de meest tragische episodes uit de Tweede Wereldoorlog. Jerzy Bossak en Waclaw Kazimierczak maakten een sobere documentaire, die voornamelijk bestaat uit authentieke filmfragmenten en foto's, die in veel gevallen niet eerder waren te zien. Het eerste deel van de film bevat scènes uit Duitse nieuwsuitzendingen en fragmenten uit 16 mm amateurfilms. De foto's tonen een reeks schriftelijke bevelen en repressieve maatregelen die door de autoriteiten werden uitgevaardigd alvorens de joden te isoleren in getto's. Het tweede deel van de film vertelt het verhaal van het joodse getto in Warschau, waarin ongeveer 500.000 mensen waren samengedreven. Behalve beelden bevat de film voorgelezen fragmenten uit Duitse bevelen en uit later teruggevonden geschriften van getto-bewoners. Het enige originele element dat de filmmakers hebben toegevoegd is muziek van Mozart en Händel, die de gruwelijke omvang van de tragedie benadrukt.