Mon frère, ma soeur vendus pour quelques lires
In het naoorlogse Italië werden duizenden verweesde kinderen door katholieke hulporganisaties aan Amerikaanse families ter adoptie aangeboden. In ruil voor aanzienlijke financiële bijdragen, dat wel, wat de adopties in de ogen van velen een wrang tintje gaf. De in België woonachtige en werkzame documentairemaker Basile Sallustio kwam via zijn tante Pia op het spoor van dit stukje verzwegen Italiaanse moderne geschiedenis. Pia was namelijk het enige kind dat haar vader na de dood van haar moeder niet voor adoptie aanmeldde. Veertig jaar na dato gaat zij op zoek naar haar broer Domenico en haar zusters Pasqualina en Antonietta. Na haar besluit om haar uit het oog verloren familieleden op te sporen, ontdekt zij dat Pasqualina nog voor haar afreis naar haar Amerikaanse adoptiefouders is overleden. In het tweede deel van zijn documentaire concentreert Sallustio zich op de manier waarop Pia zich met het verleden verzoent.