Letters to Katja
Een nieuwe documentaire van het Newcastle-on-Tyne collectief, beter bekend als het Amber Production Team. Sirkka-Liisa Konttinen keert na een verblijf van 23 jaar in Engeland terug naar Finland. Op de zoektocht naar haar wortels neemt ze haar dochter Katja mee. Haar terugtocht is een poging om in het reine te komen met haar gecompliceerde gevoelens omtrent haar persoonlijke en nationale identiteit. Dat levert prachtige en overweldigende beelden op van de seizoenen in Finland, waarbij Konttinen iedere zelfingenomenheid vermijdt. In plaats daarvan filosofeert zij op toegankelijke wijze over vrijheid en reizen: "Wellicht was de vrijheid waar ik het meest naar op zoek was de vrijheid om niet te weten welke reizen ik tijdens mijn leven zou gaan ondernemen en waar ze mij heen zouden voeren. En zoals bij zovele andere mensen moest ik misschien weg om erachter te komen wat ik had achtergelaten."