Ricardo, Miriam y Fidel
De jonge rechtenstudent Fidel Castro hield in 1953 een inmiddels beroemde toespraak tegen de dictatuur van Battista en voor een rechtvaardige staat op Cuba. Deze redevoering maakte zo‘n indruk op Ricardo dat hij zijn baan als radio-journalist opzei en zich aansloot bij de communistische rebellen om voor een betere toekomst van hun kinderen te vechten. Net als Castro heeft Ricardo een dochtertje van anderhalf, Miriam. Samen met Ché Guevara stichtte hij het radiostation Radio Rebelde om hun politieke opvattingen te verspreiden. Inmiddels is de glans van hun heroïsche onderneming vervaagd. Radio Rebelde streed voor waarheid, maar de hedendaagse radiozenders geven enkel de mening van de Communistische Partij. Daarom luistert Miriam naar Radio Martí, een onderdeel van Voice of Amerika. Net als Castro‘s dochter Alina en duizenden andere Cubanen, wil ze emigreren naar Amerika in de hoop dat dit land haar gezin meer kan bieden.