Exodus
Beeldend kunstenaar en filmmaker Nicolas Provost reisde door vier staten in het westen van Amerika, waar hij op monumentale landschappen van een grote filmische schoonheid stuitte. Hij presenteert zijn uitgekiende composities in de vorm van een diavoorstelling van verstilde situaties zonder expliciet verhaal of dialoog, die uitnodigen om goed te kijken. In de weidse landschappen is af en toe wat leven te bespeuren: fotograferende mensen met hoedjes op, een groep herten, een auto met het bordje “ erop. Provost zoomt in en uit op de landschappen waar iedereen zich aan vergaapt: de mensen op een bankje, een zwaaiende vrouw, een gearmd stelletje. Zelfs de honden die allemaal één kant op kijken, lijken door het landschap geïmponeerd. Ook in beeld komt topmodel, Provosts echtgenote die al een opvallende rol speelde in zijn speelfilmdebuut . Soms is de menselijke aanwezigheid alleen indirect af te leiden, in de vorm van een elektriciteitspaal of stuwdam – stille getuigen van een landschap dat al zo vaak door de cinema is omarmd, maar nu door Provost van een frisse blik wordt voorzien.