A Day to Remember
Met een camera en één simpele vraag toog de Chinese filmmaker Liu Wei naar de universiteit van Beijing en naar het Tiananmen Plein. 'Weet je welke datum het vandaag is?' vraagt hij aan voorbijgangers, voornamelijk studenten en jonge mensen. '4 juni 2005', antwoorden de meeste mensen correct, maar veel van hen vermoeden al waar het gesprek op zal uitlopen: het is die dag zestien jaar geleden dat de studentenopstand op het Tiananmen Plein bloedig werd neergeslagen. Als Liu doorvraagt, zeggen de meesten dan ook dat ze van niets weten en lopen ze snel door, of ze kijken schaapachtig de camera in.