Don't Touch!
Kunst is om naar te kijken. Hoe hoger de kunst, hoe strenger de bewaking. Dat het publiek ademt en daarmee vocht de museumruimte inblaast, is al niet best. Met de handen kunstwerken aanraken kan deze doen verzuren. Vandaar die bordjes in de Hermitage: 'Niet aanraken'. De collectie daar heeft al genoeg meegemaakt: gretige hordes trokken er binnen tijdens de grootste omwenteling van de vorige eeuw. Enkele decennia later zijn alle transportabele oude meesters per trein naar Siberië geëvacueerd en weer teruggekomen. Nu is er verder rust geboden in het voormalige Tsarenpaleis. Maar er is een groep kinderen waarvoor een uitzondering is gemaakt. Met hun vingertoppen vieren ze een ontroerend voelfeest.