Timothy Leary's Dead
Ooit noemde Richard Nixon hem ‘the most dangerous man alive’. De eigenzinnig Amerikaans-Ierse Timothy Leary vervulde tijdens zijn leven de meest uiteenlopende rollen. Deze voormalige professor aan Harvard verwierf in de jaren zestig faam met zijn onderzoek naar geestverruimende middelen. Later bepleitte de hoogleraar het gebruik van LSD en introduceerde hij het middel in de wereld van de populaire cultuur. Leary‘s boodschap om naar ‘je binnenste’ te luisteren en de gevestigde orde af te wijzen, maakte hem tot psychedelische goeroe van de hippie-gemeenschap. Na jaren vrijwillige ballingschap en gedwongen hechtenis, verlegde Leary in de jaren negentig zijn werkterrein naar cyberspace. Hij speelde met de gedachte om ‘live’ zelfmoord op het Internet te plegen en opperde dat nadien zijn hoofd zou moeten worden ingevroren. In een collage-achtig eerbetoon schets regisseur Davids dehumorvolle wijze waarmee Leary zijn einde tegemoet trad.