The Brick
Negentig minuten rijden van Yangon, Birma’s grootste stad, ligt een klein dorpje dat geheel in het teken staat van zijn grootste exportproduct: bakstenen. Iedereen, jong en oud, man en vrouw, draagt bij aan de steenproductie. De korte documentaire brengt het dagelijkse leven van de inwoners van het dorp op eenvoudige wijze in beeld. Niet de bekende beelden van te jonge kinderen die te zwaar werk uitvoeren, maar juist met nadruk op de gemeenschap waarin iedereen zijn eigen, zware, taak vervult. De steenproductie is voor alle inwoners onderdeel van het dagelijkse leven: jonge jongens hakken de klei uit de grond, een aantal vrouwen perst de klei in mallen, een groepje mannen bakt de stenen in een oven en uiteindelijk verlaat een vrachtwagen vol bakstenen het dorp. Hoewel de film in slechts zes dagen is geschoten en gemonteerd, als onderdeel van de Solidarity Shorts International Workshops, door onervaren filmmakers die nooit eerder een camera hadden bediend, straalt er een vredige rust uit de korte documentaire. Door de kalme, verstilde beelden en de routinematige werkzaamheden krijgt een voortkabbelend ritme waarbij interviews niet nodig zijn en de beelden voor zichzelf spreken.