November December
Verhuizingen scoren hoog op lijstjes met meest stressvolle ervaringen. De impact van het krijgen van een kind is ook niet gering. Als je die twee combineert heb je een recept voor blikvernauwing, relatietrauma en escapisme. Het overkomt het kunstenaarkoppel dat hier wordt geportretteerd, als ze na de geboorte van hun eerste kind van São Paulo verhuizen naar een klein dorp. Op het eerste gezicht lijkt het heerlijk rustig, maar al snel voelt het geïsoleerd aan. De dag wordt gevuld met klussen, klagen over vochtigheid en luizen, en vooral zwijgen over zijn overduidelijke tegenzin om hier te zijn. En hij vertrekt ook, onder het mom van een film die moet worden afgemaakt. De onuitgesproken verwijten over en weer vinden een uitlaatklep via de voice-over. Animatie voegt een surrealistische laag toe. Het innerlijke leven van het stel, inclusief angsten en vertwijfeling, raakt vermengd met de realiteit. Dat resulteert in een even beklemmend als hallucinant portret van een gedoemde relatie.