In the Line of Fire
IN THE LINE OF FIRE onderzoekt de claims van op de Westbank werkzame film- en fotojournalisten die zeggen door Israëlische kolonisten en soldaten te worden bedreigd en beschoten. Bij wijze van bescherming hebben ze onderling afgesproken elkaar te filmen zodra er een incident plaatsvindt. Uit het materiaal dat die afspraak heeft opgeleverd, toont IN THE LINE OF FIRE een morbide bloemlezing van intimidaties, verwondingen en moord. Schokkend dieptepunt zijn de beelden van een op de grond liggende, hevig bloedende Palestijnse fotograaf die daarna nog tot twee maal toe wordt aangeschoten. Het wanhopige geschreeuw van collega-journalisten naar de soldaten mag niet baten. Verder laat de documentaire versneld afgedraaide beelden zien van tientallen kogellittekens op de lichamen van journalisten. We zien de mannen thuis, met hun kinderen die bang moeten zijn dat papa ’s avonds niet meer thuis zal komen. Een voice-over levert de informatie die we niet kunnen zien: achtergronden, cijfers, jaartallen. Het Israëlische leger heeft naar de vele incidenten geen of onvolledige onderzoeken ingesteld. Slechts één Israëlische soldaat heeft tot nu toe een publieke reprimande gekregen voor het neerschieten van een Amerikaanse journalist, na zware diplomatieke druk van de VS. De Palestijnse journalisten worden ondanks hun recht op bescherming onder de Conventie van Genève, door de Israëli met andere ogen bekeken. Zo lang ze worden gezien als tweederangsburgers en vijanden in plaats van als onafhankelijke journalisten, blijven ze vogelvrij.