All Governments Lie: Truth, Deception, and the Spirit of I.F. Stone
Onafhankelijkheid stond voorop voor de legendarische Amerikaanse onderzoeksjournalist I.F. Stone, die van 1953-1971 zijn eigen, kleine maar zeer gerespecteerde nieuwsbrief publiceerde, I.F. Stone’s Weekly. "Je kunt als journalist niet functioneren, tenzij je vrij bent!" aldus Stone. Het is een les die velen nog altijd inspireert, onder wie Glenn Greenwald, die de geheimen van Edward Snowden over de NSA publiceerde, en John Carlos Frey, die onderzoek deed naar massagraven aan de Amerikaans-Mexicaanse grens. In deze voortvarende film vertellen zij en andere onafhankelijke, eigenzinnige onderzoeksjournalisten gepassioneerd over hun werk en laten ze zich volgen door de camera terwijl ze regeringsdocumenten doorspitten om doofpotten te onthullen. Hun werk is een kwestie van veel geduld en een zekere voorliefde voor papierwerk. "Alle regeringen liegen," was het adagium van I.F. Stone – en het geldt nog altijd als de lijfspreuk voor de journalisten die in deze film worden gevolgd in hun tijdrovende vakwerk, waarvoor de grote mediabedrijven tegenwoordig ruimte noch belangstelling hebben.