Five Years After the War
Tim, de neef van filmmaker Samuel Albaric, groeit in Parijs op zonder vader. Als kind heeft hij daar geen enkel probleem mee: hadden niet alle superhelden afwezige vaders? Dat zijn moeder Joods is en zijn vader Arabier, zorgt soms wel voor verwarring. Eenmaal volwassen, begint het gemis aan een duidelijke identiteit te knagen. Tim zoekt zijn vader op, die ooit vluchtte voor de oorlog in Irak, in diens woonplaats Montpellier. Deze korte, grotendeels geanimeerde documentaire gaat op subtiele, persoonlijke wijze over wezenlijke vragen. Wie ben je als je een deel van jezelf niet kent? Leidt het weerzien met onbekende ouders tot het gewenste resultaat? Five Years After the War is een luchtige, maar zeker niet oppervlakkige versie van Spoorloos, waarbij het vooral gaat om de tijd na de eerste hereniging. Sommige gaten moet je zelf opvullen, zo leert Tim. Het hart van de film is een ontmoeting tussen vader en zoon – niet toevallig het enige stuk dat geen animatie is.