Arvo Pärt: 24 Preludes for a Fugue
Arvo Pärt is een van de bekendste en meest opgevoerde nog levende componisten. In 24 korte, soms ultrakorte hoofdstukken werpt deze film een blik in het leven van de introverte kunstenaar.
Pärt blikt terug op zijn jeugd in Estland, waar hij al jong aan het componeren sloeg, en brengt zijn docenten van toen in herinnering. Hij praat over Credo, de compositie die hem in 1968 in conflict bracht met het Sovjetregime, zijn migratie naar het westen en over de eigenaardigheden van zijn vak. In oude partituren ontdekt hij het ontstaansmoment van zijn kenmerkende tweestemmige compositiestijl tintinnabuli. In een kloostergang luistert hij vol bewondering naar het geluid van druppelend regenwater.
Wanneer hij een groep studenten verbaal door zijn compositie Für Alina probeert te leiden, lost zijn onhandige worsteling met woorden uiteindelijk op in poëzie: “Hier had ik de behoefte ... om te concentreren op elk geluid, zodat ieder grassprietje de status van een bloem krijgt.”