The Road of Fraternity and Unity
Op 3 november 1988 begon regisseuse Maja Weiss aan haar waarvoor ze reisde door de voormalige Joegoslavische republieken. Vertrekpunt was het dorpje Metlika aan de B51, een doorgaande weg die van oudsher bekend stond als de weg van broederschap en eenheid, en tijdens de oorlog veranderde in een weg van dood en verderf. De B51 ontstond aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, toen een nieuwe verbindingsweg tussen Ljubljana, Zagreb, Belgrado en de Adriatische Zee zowel een economische als een ideologische noodzaak was. Tijdens haar reis sprak Weiss met diverse inwoners van de door haar doorkruiste gebieden over het land waarin zij opgroeiden en dat nu niet meer bestaat. Ook Weiss groeide op ‘gekoesterd door de eenheid en broederschap van de Joegoslavische republieken.‘ Haar onderwijzers leerden haar om van Tito te houden, en haar ouders brachten haar waardering bij voor George Gershwins .