Houston We Have a Problem
Het ontstaan van de Amerikaanse olieverslaving en de huidige energiecrisis vanuit het perspectief van degenen die er middenin stonden: de oliebaronnen uit Houston. Ondersteund door foto's en archiefbeelden wordt teruggeblikt op de tijd dat de reserves oneindig leken en werd gedacht dat de Verenigde Staten de markt blijvend zouden domineren. Hier ligt de basis voor de grootschalige energieconsumptie. Eind jaren zestig werd echter al duidelijk dat de olievoorraden beperkt zijn en dat Amerika voor energie afhankelijk is van buitenlandse staten. Het gevaar hiervan bleek toen de OPEC-landen de kraan in 1973 dichtdraaiden: de complete economie stagneerde. De regering heeft hier bar weinig van geleerd, concludeert de oliesector. Zoals met geïllustreerd wordt hebben alle opeenvolgende presidenten de urgentie van de problemen verwoord, maar is daadkrachtig beleid uitgebleven. Ondertussen wordt de binnenlandse productie alsmaar lager en wordt er zelfs op de reserves ingeteerd. Elektrische auto's zijn niet het antwoord, fossiele brandstoffen zijn immers de belangrijkste basis voor elektriciteit. Misschien kan de wereld van de duurzame energie zelfs iets van de oliesector leren: miljoenen gingen verloren bij het zoeken naar nieuwe oliebronnen, er werden grote risico's genomen. Allemaal voor die ene keer dat het wel raak is.