Het dorpje Quetzalan in de Mexicaanse staat Puebla ligt hoog in de bergen, omgeven door tropisch woud. In de korte film wordt een ritueel gefilmd, zonder dat daarbij tekst en uitleg wordt gegeven door de filmmaker. In het begin zijn we in het bos, waar het geluid van de vogels de stemmen van een groepje mannen overstemt. In het bos staat een boom met een kaarsrechte stam die misschien wel honderd meter de hoogte in reikt. Deze boom wordt met de elektrische zaag naar beneden gehaald en met man en macht aan touwen uit het bos naar de weg gesleept. Daar volgt de rest van de tocht, waarbij de uiteinden van de lange boomstam gevaarlijk heen en weer bewegen. In het dorp wordt de stam opgesteld op het plein voor de kerk. Er worden dwarslatten en touwen bevestigd en dan begint het eigenlijke ritueel. In kleurrijke kostuums gestoken mannen klimmen naar boven en terwijl muziek van fluit en trommels klinkt, zwieren vier van hen aan touwen hoog in de lucht, cirkelend om de top van de stam, terwijl de vijfde danst op de top.