Karins Ansikte
Ingmar Bergman is een van de meest toonaangevende cineasten die Zweden heeft voortgebracht. Veel van de conflicten tussen mannen en vrouwen en tussen ouders en kinderen die hij in zijn speelfilms uitwerkt, heeft hij aan zijn eigen ervaringen ontleend. Met name zijn strenge opvoeding is een steeds terugkerend thema in zijn films. In speelfilms als THE BEST INTENTIONS, die Bille August op basis van een scenario van Bergman maakte en SUNDAY'S CHILDREN, die Daniel Bergman naar een scenario van zijn vader draaide, werden de wrange herinneringen aan zijn jeugd al wat genuanceerd. KARINS ANSIKTE is na FANNY OCH ALEXANDER de laatste film waar Bergman als regisseur bij betrokken was. Bladerend door het familiealbum stelde hij een liefdevol portret van zijn moeder samen. Tegelijkertijd geeft de film een beeld van het leven in een Zweeds gezin in de jaren tussen 1889 en 1964. Groepsfoto's en familieportretten worden afgewisseld met details van kleding of een gezicht.