Matrilineal
Regisseuse Caterina Klusemann is geboren in Italië, als kind van een Venezolaans-Pools-joodse fotografe en een Duitse schilder. Haar familie is niet groot: ze groeide op met haar oma, moeder en zuster in een villa in Italië. Haar vader overleed in 1981. Maar van haar oma, het onbetwiste hoofd van de familie, weet ze bijna niets. Ze weet dat zij in 1948 naar Venezuela kwam vanuit Italië, en dus de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt in Europa. Maar oma wil daar niets over kwijt. De regisseuse is er echter van overtuigd dat het voortdurende zwijgen de hele familie schaadt. En vooral haar moeder, die sinds de dood van haar echtgenoot door een depressie aan huis is gekluisterd. Klusemann interviewt alle familieleden, en verschijnt ook zelf in beeld, maar niemand wil dat zij met het filmen doorgaat. Als de regisseuse dan voor het eerst de naam van haar grootvader hoort, put ze daaruit de kracht verder te zoeken. Ze reist naar Polen, waar haar moeder werd geboren, en gaat de confrontatie aan met haar oma, die afwerend en boos reageert. De camera geeft Klusemann de moed door te zetten, ook al wordt telkens letterlijk de deur dichtgegooid. De kijker gaat noodgedwongen mee met de beweeglijke en opdringerige camera waarmee Klusemann haar oma hinderlijk achtervolgt. Klusemann volhardt, op een zowel pijnlijke als grappige manier, en wordt daarvoor uiteindelijk beloond. Ze is momenteel bezig uit hetzelfde materiaal een avondvullende documentaire te maken.