Salaam Dunk
Voor de Irakese studentes in deze documentaire is basketbal zoveel meer dan het beoefenen van een sport; het betekent vrijheid en de kans een nieuw leven te starten na de gruwelen van de oorlog. Voor het eerst in hun jonge levens strijden ze samen met verschillende etniciteiten en religies in één team. De Arabische Safa, manager en 'mama' van de ploeg geeft toe zich eerst vooral gericht te hebben op haar Arabische teamleden. Maar dat veranderde snel: "Ik moest als manager gaan denken, niet als een Arabier." Ryan, de bevlogen Amerikaanse trainer, wijst hen op hun overeenkomsten, niet op de verschillen. Hij hoopt 'zijn' studentes van de American University in Irak vooral klaar te stomen voor nieuwe wedstrijden. Tot nu toe verloren ze namelijk elk duel; vrouwen mogen pas sinds kort en mondjesmaat sporten. De meiden kampten zodoende met een slechte conditie en een tekort aan vaardigheden. Maar aan hun ambitie mankeert niets, zo blijkt. We volgen hen tijdens een semester vol wedstrijden en gedurende hun trainingsprogramma. Openhartig vertellen de meiden over hun achtergrond, toekomstdromen, het verwerken van de oorlog, hoe ze zich voelen als vrouw in een mannenwereld en hoe basketbal ze een gevoel van bevrijding geeft.