Imposed Piece
De Koningin Elisabethwedstrijd is een prestigieuze muziekcompetitie die afwisselend gehouden wordt voor jonge violisten, pianisten en zangers. Imposed Piece volgt de twaalf finalisten van het vioolconcours van 2015. Naast een bekend vioolconcert moeten zij een speciaal voor de finale gecomponeerd werk ten gehore brengen. Zij oefenen acht dagen lang in volledige afzondering – ze moeten hun mobiele telefoon inleveren – in een door natuur omgeven muziekkapel. Daarnaast is er een doorloop met dirigent Marin Alsop en repetities met het Nationaal Orkest van België. De prachtig gedraaide en kalm gemonteerde film laat zien hoe ze elkaar helpen, samen ontbijten, twijfelen en keihard oefenen op het verplichte stuk, in 2015 Aussi peu que les nuages van de Zwitserse componist Michael Jarrell – een lastig stuk "met veel noten en een heel snel tempo." Een Zuid-Koreaanse violiste krijgt pijn in haar arm van het acht uur lang oefenen, een ander geeft toe dat haar benen trillen als ze naar het podium moet. Als de juryvoorzitter de drie winnaars voorleest, zorgt een verwarrende situatie voor nog meer spanning.