Szczurolap
De film volgt een rattenverdelger in Polen tijdens zijn werkzaamheden waarin hij zeer bedreven is. De man neemt zijn beroep zeer serieus en vraagt zich af wat de beste manier is om ratten te verdelgen. Een sterke dosis gif heeft onmiddellijk effect en dood driekwart van de ratten, maar de rest is hierdoor gewaarschuwd en ontsnapt. En hoe het probleem op te lossen dat ratten die een beetje gif hebben gegeten maar er niet aan dood zijn gegaan, zich nooit meer zullen laten lokken met gif? Bovendien, zo meent de rattenvanger, geven oudere ratten deze ervaring ook nog eens door aan hun nageslacht. Alles afwegende concludeert de man dat "langzaam vergiftigen, met een kleine dosis, vaak en lang" het beste resultaat oplevert. Krzysztof Kieslowski selecteerde deze film ook al voor zijn top 10 tijdens het IDFA 1989. Het verhaal was voor hem een metafoor voor de communistische onderdrukking.