De bewoners van het plaatsje Meredith in de staat New York waren unaniem voor windenergie, want wat wisten ze er nou eigenlijk van? Dat veranderde toen een ambitieus energiebedrijf een aantal windturbines in hun achtertuin wilde neerzetten. Aanvankelijk waren sommigen nog positief, niet in de laatste plaats omdat ze hoopten een paar dollars mee te pikken, maar uiteindelijk keerde de wakker geschrokken meerderheid zich fel tegen de plannen. laat de Meredithianen - in hun nog idyllische omgeving - hun afwegingen maken. Daarbij wordt een uitstapje gemaakt naar het op volle toeren draaiende windturbinepark op Tug Hill, upstate New York. De omwonenden klagen steen en been, terwijl de experts geen spaan heel laten van de vermeende voordelen van de windturbine-industrie, die volgens hen een valse oplossing biedt voor het energietekort en het broeikasprobleem: "Het is geen groene energie, maar hebzucht!" Laura Israel trekt in haar pamflet tegen de handel in windenergie de propagandistische trukendoos wijd open: eerst voorzichtig de standpunten van voorstanders ontvouwen, om deze vervolgens genadeloos de grond in te boren met een bombardement aan klachten en bezwaren van (ervarings)deskundigen. Horizonvervuiling en geluidsoverlast springen eruit, maar de draaiende wieken zouden ook slecht zijn voor vleermuizen.