Recollections
Bij het puinruimen na de tsunami in maart 2011 in Japan vonden de reddingswerkers in en nabij de stad Yamamoto zo’n 750 duizend foto’s; beschadigd door zeewater, olie, modder, aan elkaar geplakt, vaak onherkenbaar. Toen de jonge Yuji Mizoguchi zich realiseerde hoeveel een foto voor een nabestaande kan betekenen, ging hij op zoek naar manieren om de afbeeldingen te herstellen. Inmiddels heeft zijn Project Salvage Memory met hulp van ruim vijfhonderd vrijwilligers meer dan een kwart miljoen foto’s hersteld die ter inzage in hun fotocentrum liggen. Een herstelde foto blijkt van onschatbare waarde te zijn, stelt Yuji Mizoguchi: "Een man vertelde eens dat hij lichaam noch foto van zijn weggespoelde vrouw had en dus niets om zijn emoties bij elkaar te rapen. Met de schoongemaakte foto kon hij eindelijk een ‘begrafenis’ houden." Zo verwoestend als de tsunami was, zo zachtaardig wordt dit sympathieke project in beeld gebracht, waarbij de aandacht uitgaat naar de vrijwilligers, de slachtoffers en naar wie zij verloren hebben, nooit naar de gebeurtenis zelf. Dat is ook volstrekt overbodig; een blik op de rijen keurig gebouwde opvanghuisjes met plastic voorportaaltjes zegt meer dan een stroom modder die in één klap verwoestte wat een levenlang was opgebouwd.