The Doctor Leaves Last
Maidan Nezalezjnosti (Onafhankelijkheidsplein) in Kiev, april 2014. Tanja, een vrijwillige arts, brengt er sinds het begin van de onlusten haar dagen door in een noodhospitaal om iedereen die hulp nodig heeft bij te staan. Strijders en vrijwilligers komen voor medische verzorging en maken een praatje. Tanja lijkt rustig en kalm, maar door de stress en de vermoeidheid holt haar gezondheid achteruit, zodat ze zelf moet worden opgenomen. Na het verblijf in het ziekenhuis bezoekt ze jaar oude moeder in een dorpje 150 kilometer buiten Kiev. Die is trots op haar dochter: “Ze is een revolutionair, altijd al geweest.” Op de radio klinken berichten dat Rusland de gasprijs voor Oekraïne verhoogt. Terug op de Maidan vreest Tanja een Russische inval als berichten over de bezetting van Donetsk de hoofdstad bereiken. Toch wil ze mee met de vrijwilligers die naar het front trekken. Aan de hand van Tanja’s dagelijkse routine wordt de omgeving van het plein in kaart gebracht en de gespannen sfeer in Kiev voelbaar gemaakt. In een emotionele discussie met collega’s aan het slot verklaart Tanja haar trouw aan de Oekraïense vrijheidsstrijd.