Up at Dawn: the Working Children of Egypt
In Egypte is kinderarbeid al eeuwenlang een min of meer geaccepteerd fenomeen. Kinderen werken er op het land, in kleine fabriekjes of zelfs voor een kunstenaarsproject, waar ze kunstvoorwerpen maken. De betrokken Egyptische welzijnswerkers en docenten vinden de term kinderarbeid stigmatiserend. Ze geven volmondig toe dat het in hun land op grote schaal voorkomt, maar het is nog lang niet zo erg als in andere landen, bijvoorbeeld in Azië of elders in Afrika. De Egyptenaren proberen aan de Canadese makers van UP AT DAWN uit te leggen dat waarden en normen per cultuur kunnen verschillen. De kinderen die aan het woord komen, lijken te zeer onder invloed te staan van hun begeleiders en opvoeders om een kritische opmerking te kunnen plaatsen. Van de Egyptische regering ondervonden de filmmakers geen echte tegenwerking, al was er wel continu een censor in de buurt die verplicht overal met de cameraploeg mee naartoe reisde.