The Crossing
“Een buitenstaander worstelt zich door de woeste natuur van de Sierra Maestra.” Zo omschrijft regisseur Otávio Almeida deze film zelf. De barre tocht door de hoogste bergketen van Cuba voert over een uitgestrekt meer. Gaandeweg krijgt de natuur steeds meer de overhand in de strenge, contrastrijke zwart-witbeelden, die zich ontvouwen zonder dialoog, maar wel worden ondersteund door een expressieve soundtrack vol natuurgeluiden.
De ontberingen die de man ondergaat, krijgen extra betekenis voor wie weet dat de Sierra Maestra ruim vijftig jaar geleden de bakermat was voor de Cubaanse Revolutie. Hier zette Fidel Castro na zijn ballingschap voor het eerst weer voet op Cubaanse grond, en in deze bergen verborgen zijn revolutionairen zich.
Almeida, die de film ontwikkelde aan de Cubaanse nationale filmschool EICTV, is niet alleen verantwoordelijk voor de regie, maar verzorgde ook het scenario, het camerawerk en de montage. Hij produceerde de film samen met Violena Ampudia, die ook de geluidsopnamen deed. Almeida draagt de film op aan zijn grootvader, “de reiziger Benedito Passos.”