On the Edge of Life
Op het moment dat de Syrische burgeroorlog de binnenstad van Damascus bereikte, zijn filmmaker Yaser Kassab en zijn vrouw Rima naar Libanon gevlucht. Toen ze daar te horen kregen dat Yasers broer in Aleppo was overleden, reisden ze door naar Turkije. Anderhalf jaar lang woont het koppel op een afgelegen en verlaten plek waar niets te doen is, behalve wachten en rouwen. Met hun hoofd zijn Yaser en Rima bij hun familieleden die Syrië niet wilden verlaten. Ze hebben contact via haperende Skype-verbindingen en gebarsten smartphone-schermpjes. Ze voelen zich lamgeslagen en machteloos, alsof ze buiten de tijd zijn geplaatst, verzonken in een winterslaap. In donkere beelden, die vaak metaforisch kunnen worden opgevat, legt Kassab de passieve keerzijde van de oorlog vast. Hier worden niet de actie en het geweld getoond, maar de broeierige monotonie van een onbestemde toekomst en de bijna apathische overgave die hiermee samenvalt. Een beklemmend egodocument over verdriet, herinneren en de hoop op een betere toekomst.