Bajo el limpido azúl de tu cielo
In Costa Rica doen vele verhalen over de mythische ‘la llorona‘ de ronde. Het is de geest van een beeldschone jonge vrouw, die om haar eer en die van haar familie te beschermen haar pasgeboren kind in een rivier verdronk en sindsdien wenend langs de oevers trekt. Dat het verhaal van deze ‘llorona‘ ondanks alle stoere mannenpraat over de zegeningen van het moederschap die in BAJO EL LIMPIDO AZÚL DE TU CIELO te berde wordt gebracht, meer dan alleen een mythologische waarde bezit, blijkt uit de verdrietige getuigenissen van jonge vrouwen - vaak nog tienermeisjes - die hun baby hebben vermoord. Ondanks de zware gevangenisstraffen die hen daarbij boven het hoofd hangen, zien zij vaak geen andere uitweg. Filmmakers Felipe Cordero en Hilda Hidalgo studeerden met deze documentaire af aan de filmacademie in Cuba.