Die unheimlichen Frauen
"Het besef dat vrouwen wapens ter hand hebben genomen, doet het patriarchale denken over rolpatronen en het dogma van de vreedzame natuur van de vrouw, wankelen op zijn grondvesten." (Ingrid Strobl) Regisseur Birgit Hein over haar film: "Vanaf het begin van de geschiedenis zijn vrouwen ook daders. Ze zijn net zo moedig en dapper als mannen, ze kunnen net zo wreed en misdadig zijn en natuurlijk net zo geil. Desondanks bestaat tot op heden het ideaalbeeld van vrouwelijkheid - niet-agressief, vreedzaam, a-seksueel -, waardoor vrouwen al eeuwen onderdrukt worden. De film toont vrouwen als soldaten, partizanen, misdadigers, maar ook als besneden, geopereerde en gebroken slachtoffers die betalen moesten voor de angst die vrouwen bij mannen opwekken. Collages van beelden uit documentaires en speelfilms worden aangevuld met historische en eigen teksten. Tegelijkertijd gaat het altijd over mijzelf: over mijn angsten en mijn strijd om volledig mijn eigen kracht te ontwikkelen."