It Felt Like a Kiss
In dit unieke betoog toont Brits filmmaker Adam Curtis hoe de gouden eeuw van de popmuziek en de groeiende macht van Amerika samen een hoogtepunt bereikten. Met zijn politiek-psychologische documentaire en experimentele collagepoëzie in één, toont hij hoe in de slipstream van gebeurtenissen vanaf 1959 individualisme belangrijk werd, maar we het overzicht verloren. Begrijpen we onze wereld nog wel? Curtis toont ons, op volstrekt eigen wijze, de wortels van angsten die we vandaag de dag ervaren. Curtis goochelde in de montagekamer met een keur aan archiefbeelden – van bekende en zeldzame nieuwsitems tot iconische Hollywoodfilmscènes. Zijn niet-aflatende stroom aan krachtige beelden wordt begeleid door een even zwaarwegende soundtrack. Van beroemde hits tot speciaal door Damon Albarn gecomponeerde en door het Kronos Quartet uitgevoerde muziek. De veelal vrolijk klinkende songs roepen, in combinatie met de beeldenstroom en Curtis’ kritische boodschap, toch knagende angstgevoelens op. Waar Curtis in andere films regelmatig zelf commentaar leverde in de voice-over, laat hij dit hier achterwege. Wel zet hij spaarzaam tekstblokken in, waardoor beeldengroepen in een historische context geplaatst worden. Van informatie over het vroege leven van Osama Bin Laden en complottheorieën rondom de dood van John F. Kennedy, tot aan het ontstaan van hiv in West- en Centraal-Afrika.