The Second Chance
In Bojnice, Slowakije was anderhalf jaar voordat Jana Garajova deze documentaire maakte een interessant experiment begonnen. Een tehuis voor bejaarde vrouwen en een tehuis voor weeskinderen werden samengevoegd tot één onderkomen, voor mensen aan het begin en mensen aan het eind van hun leven, die verder niemand hebben. De camera volgt de vrouwen terwijl ze zingend de lakens vouwen, de kinderen voorlezen, helpen tandenpoetsen of met hen op het pleintje spelen. De close-ups van gezichten tonen het plezier dat beide groepen eraan beleven. Ze geven elkaar warmte en aanhankelijkheid, en de vrouwen, die zich verder niet meer nuttig voelen in de maatschappij, krijgen opnieuw een doel in het leven: een oma zijn, die de tijd en het geduld heeft om de drukke kinderen eindeloos bezig te houden.