Antwerp
Gravend naar herinneringen uit een ver verleden begint een oudere Russische man aan zijn laatste reis, waarin hij de puzzelstukken van zijn jeugd aan elkaar probeert te leggen. In een poëtische voice-over vertelt de man hoe hij als klein jongetje in een overvolle trein uit Rusland in Antwerpen arriveerde. Op zoek naar een beter leven lieten duizenden Russen alles achter zich. Flarden van de eerste aanblik van de havenstad komen bovendrijven: de meeuwen, de mist, de schepen, de kaai. Zwaarmoedige gezichten in een vreemde stad, afgepeigerd, met zakken over de schouders en met bevroren voeten. Voor het eerst begreep hij wat vrijheid was. En werd bang. Zijn verlangen om herinneringen op te halen verdwijnt als de werkelijkheid verontrustender en vervreemdender blijkt te zijn dan hij dacht. Hoop keert terug als hij rondloopt door een ruimte, gevuld met vergeten herinneringen. De filmmaker werd geïnspireerd door het boek , een weerslag van honderd jaar Russische aanwezigheid in Antwerpen, geschreven door de Russische geschiedkundige Vladimir Ronin, die voor de documentaire ook de voice-over insprak.