Revolution
'Pinokkio', noemen de Cubaanse hiphoppers van Los Aldeanos de leider van hun land. Ze zijn nergens bang voor. "Rap is oorlog", zingen ze, maar wat ze eigenlijk willen is bekend staan als revolutionairen. Aldo en El B produceren in recordtempo albums die immens populair zijn onder de Cubaanse jeugd. Deze muziekdocumentaire is het debuut van de Cubaanse regisseur Mayckell Pedrero Mariol en toont een tweede stroming hiphoppers in het socialistische land. Collage-achtige beelden blijven dichtbij de stijl van een videoclip, waarin veel nummers van de Aldeanos te horen zijn. De mannen geven ontspannen zittend op een grasveld hun visie op het van vrijheid gespeende land. "Ik wil gewoon zeggen wat ik voel", zegt El B. Maar het land uit voor een rap-battle in Venezuela kan hij niet. En als het duo te gast is in een radioprogramma, geeft de presentator soms een trap onder de tafel. "Pas op, je gaat te ver." Hun undergroundmuziek vormt volgens een deskundige een nieuwe stroming in de hiphop, die zichzelf ontwikkeld heeft vanuit de meer Amerikaanse stijl van de eerste generatie hiphoppers in Cuba. Bij een prijsuitreiking steekt Aldo strijdbaar zijn vuist in de lucht. Zou de revolutie dan vanuit de hiphopscene komen?