The Silent Majority Speaks
De in Iran gehouden presidentsverkiezingen van 12 juni 2009 veroorzaakten grote beroering. Aanhangers van Mousavi, de meest hervormingsgezinde van de vier toegelaten kandidaten, hoopten op een overwinning, maar de officiële uitslag zette de zittende conservatieve president Ahmadinejad op grote voorsprong. Berichten over grootschalige verkiezingsfraude leidden tot demonstraties, rellen en gewelddadige tegenacties waarbij doden vielen. Talloze camera's, vaak van mobiele telefoons, filmden de gebeurtenissen. Deze spontaan gemaakte opnamen vormen de ruggengraat van de door een anoniem collectief samengestelde documentaire . Jonge Iraniërs geven hierin vol vuur blijk van hun hoop op verandering. 's Nachts klinkt vanaf de daken het als alternatief protest. Groen is de kleur van de oppositie. De beelden uit de straten van Teheran sluiten naadloos aan bij archiefopnamen van eerdere, vaak bloedig onderdrukte verzetsbewegingen. De benadrukt dat het vastleggen van de gebeurtenissen een belangrijk middel is tegen het zwijgen en het vergeten, en kenschetst de Groene Beweging als een nieuwe fase in de al honderd jaar durende strijd tegen autoritaire heersers. De wereldberoemd geworden beelden van een jonge, stervende demonstrant gaan hier vergezeld van het in 1906 geschreven strijdlied .