Moments of Silence
De wereld is niet altijd in beweging. Er zijn momenten waarop de chaos verdwijnt, momenten die meestal slechts enkele minuten duren. Voetgangers staan stil, het verkeer gaat aan de kant en de aandacht van mensen richt zich op een enkele gedachte: de herinnering aan de doden. Uit respect voor het leven van anderen, zetten ze hun eigen leven even stil. Als een meditatief gedenkteken voor het belang van een collectief geheugen verzamelde een serie van deze stiltemomenten. Central Park na de moord op John Lennon in 1980, Stockholm na de moord op Olaf Palme in 1986, de herdenking in Istanbul van Mustafa Kemal Atatürk en Japan na de aardbeving, tsunami en nucleaire catastrofe van 2011: de gedeelde minuten stilte die cultuur, plaats en tijd overstijgen, illustreren de behoefte aan een plek in het gezamenlijke geheugen voor de tragedies die de mens treffen, zodat verlies en verdriet erkend en verwerkt kunnen worden. Maar de bijna rituele beelden van zwijgende massa’s laten ook zien dat de mens, ook oog in oog met tegenspoed, onverzettelijk is. Men kan niet anders dan doorgaan.