The North Wind
Dit groepsportret van een aantal inwoners van dorpjes in Noord-Bali, de geboortestreek van de filmmaker, heeft de vorm van een kettingverhaal. Als bij de viering van de geboorte van de profeet Mohammed een koe wordt geslacht, legt de slager uit dat volgens het geloof het doden pijnloos moet gebeuren. Zijn scherpe messen bestelde hij bij de smid, die we een dorpje verder in zijn werkplaats aantreffen. Diens zoon is weer gespecialiseerd in stalen sporen voor de hanengevechten die in deze streek populair zijn. Onder de toeschouwers treffen we een Wajangspeler, die met zijn schaduwpoppen een Hindoeceremonie opluistert. Via krekelgevechten keren we terug bij de vechthanen en de illegale gokkers daaromheen. Van een levendige schildering van plaatselijke gebruiken verschuift het perspectief langzaam naar de meer grimmige economische kant van het bestaan in deze streek. Het 'fixen' van gevechten door een haan opzettelijk te laten verliezen, is een kans om aan de armoede te ontsnappen. Want wie hard en eerlijk werkt, verdient nog geen dollar per dag. Kusuma Widjaja Putu studeerde in 1994 af aan de Amsterdamse Filmacademie en werkte tot 2006 voor een televisiestation in Jakarta.