De Stanton Elementary School ligt in een van de probleemwijken van Philadelphia. Het is een zogenaamde 'Chapter One School', die van de federale overheid gelden ontvangt om kinderen in achterstandsituaties te helpen bij het onderwijs. In het algemeen blijven zij achter bij de nationale normen die aan rekenen en lezen gesteld worden. Van de kinderen komt negentig procent uit een één-ouder gezin. Negentig procent leeft in armoede. Alle leerlingen zijn Afro-Amerikaanse jongens en meisjes tussen de vier en tien jaar oud. Gedurende een jaar volgde de maakster de kinderen op deze school in een poging de problemen te onderzoeken van kinderen die naast de Amerikaanse droom opgroeien.