Algérie en Flammes
Kort voordat de onafhankelijkheidsstrijd in Algerije losbarstte, produceerde Ren‚ Vautier een film over de Franse verovering van Algerije in 1830. De film leverde hem ernstige kritiek op van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij beschouwde de voorspelling dat Algerije aan de vooravond stond van een strijd tegen de koloniale overheerser, als een gevaar voor de binnenlandse veiligheid. Als reactie op de beschuldiging maakte Vautier alg‚rie en flammes, een reportage-achtige film over het Algerijnse verzet. Door de commotie die deze film veroorzaakte, zag Vautier zich vijfentwintig maanden lang gedwongen om onder te duiken. Na de onafhankelijkheid zette hij het eerste Algerijnse audiovisuele centrum op. Alg‚rie en flammes wordt in Algerije beschouwd als de eerste nationale film.