Uncle Saddam
UNCLE SADDAM gaat niet over de achtjarige oorlog tussen Irak en Iran, de inval in Koeweit, de gasaanval op de Iraakse Koerden of de confrontaties met de Verenigde Naties, maar over de megalomane man achter de zelfgecreëerde mythe van Saddam Hussein en de paleisintriges in zijn dictatoriale bewind. Regisseur Joel Soler brengt Saddams persoonlijkheidscultus in kaart met uniek beeldmateriaal en interviews met mensen uit zijn directe omgeving, onder wie zijn neef, zijn persoonlijke filmmaker en zijn architect. Saddam leeft in eenentwintig ongelooflijk luxe paleizen, terwijl zijn volk hongert. Uit smetvrees laat hij zich alleen naast zijn oksel op zijn jas kussen. Hij spreekt zijn triviale wijsheden tot devoot luisterende medewerkers. ‘Als een vrouw geen tandenborstel kan betalen, moet ze haar vinger gebruiken.’ Hij laat zich omringen door laagopgeleide familieleden, die één voor één in ongenade vallen. Zijn onaantastbare imago wordt ondersteund door een eindeloze rij beeltenissen, een grote verzameling hoeden en het bijverven van zijn snor.