Matt Shepard Is a Friend of Mine
Matthew Shepard werd in 1998 op brute wijze vermoord in Laramie, in het Amerikaanse Wyoming, omdat hij homo was. Hij was 21 jaar. De tragedie veroorzaakte een golf van verontwaardiging in Amerika: mensen waren bang, boos en geschokt. Voor- en tegenstanders van homorechten spraken zich uit terwijl de sensatiezoekende pers zich richtte op het verdriet van Matthews familie. Matthews omgeving en de homogemeenschap konden alleen nog hopen dat zijn dood dan eindelijk beleidsmakers wakker zou schudden. Vijftien jaar na de moord maakt Michele Josue deze film over haar vriend ‘Matt’, zodat de wereld hem leert kennen zoals zij hem kende, en hem niet vergeet. Josue zoekt Matts familie en vrienden op en loopt op chronologische wijze zijn levenspad na. We leren Shepard kennen als een lieve, getalenteerde jongen met een grote interesse in anderen. We zien hoe hij na zijn jeugd in Saudi-Arabië, waar zijn vader werkte in de olie-industrie, tot zijn grote geluk goede vrienden krijgt op een Zwitsers internaat. Maar ook hoe een uitje naar Marokko een afschuwelijke wending neemt, waarna hij zich pas na jaren weer beter begint te voelen, in Laramie. Het drama dat zich vervolgens daar voltrekt, heeft niemand nog achter zich kunnen laten.