Moscow
De Braziliaanse filmmaker Eduardo Coutinho (1933-2014) verkent het gebied tussen werkelijkheid en fictie, in deze film uit 2009 over een toneelvoorstelling in Belo Horizonte. Hij heeft daar de Braziliaanse theatergroep Galpão gevraagd om over drie weken het stuk Drie zusters van Anton Tsjechov op te voeren. Daarin dromen de zussen Irina, Olga en Masja van een terugkeer naar Moskou – maar in de provinciestad waar ze nu wonen, volgen de verwikkelingen elkaar ook snel op.
Coutinho begint met filmen op de dag dat de acteurs te horen krijgen dat ze deze monsterklus in zo’n korte tijd moeten uitvoeren. Hij filmt de groep tijdens de repetities, zowel voor als achter de schermen en in de kleedkamers, waarbij het soms onduidelijk is of de theatermakers een gesprek onder elkaar voeren of hun tekst repeteren. Repetitie- en improvisatiescènes worden afgewisseld met interviews en monologen. De uiteindelijke voorstelling hoeft Coutinho niet te laten zien; net als in het verhaal van de drie zussen is de voorbereiding interessanter.